Alla tåg till Alla våra stationer!!!!

Det har varit en mörk höst för er som använder våra pendeltåg. Ni har fått vänja er vid att stå på perrongen och vänta på pendeltåg. Ibland en kvart, ibland mycket mer. Förseningar och inställda tåg är någon pendlare tvingas räkna med snarare än hoppas slippa. Trasiga tåg står på kö för att komma in på verkstäderna. Men det behöver inte vara så här – det är ingen naturlag att pendeltågen ska fungera dåligt, utan följden av Moderaternas styre i landstinget och SL. Alliansen har ställt för låga krav på operatörerna och inte planerat för tillräcklig kapacitet i pendeltågens verkstäder.

December har hittills inte bjudit på någon julefrid. Däremot ha vi fått skip stop. De nya snabbtågen, märkta med X, skulle ge snabbare resor och mindre trängsel. Men restiderna är inte märkbart kortare: från Södertälje är tidsvinsten tre minuter. Priset betalar de som bor i Häggvik, Norrviken, Rotebro, Stuvsta, Tullinge, Ulriksdal m.fl. platser i länet.

Höstens pendeltågskaos skapar problem för enskilda och är skadligt för tillväxten. För oss socialdemokrater är det här oacceptabelt och vi kräver att pendeltåget prioriteras upp

Tanken med skip stop var god: vi skulle få fler tåg och de kunde användas för att korta ner resorna för de som bor längst bort, utan att andra skulle få det sämre. Det kan inte ha undgått någon att resultatet blev något helt annat. Vi socialdemokrater tycker att det är dags att tänka om. När resultatet är så långt ifrån den ursprungliga tanken måste man kunna erkänna att det blivit fel och göra allt man kan för att komma upp på banan igen.

Låt mig ge en kort bakgrund varför vi hamnat där. När SL:s styrelse för drygt ett år sedan beslutade att införa skip stop var underlaget en skiss. Citybanan hade inte testats. I underlaget stod att antalet tåg skulle utökas och att de nya avgångarna skulle användas för snabbtåg. När vi socialdemokrater ville att SL:s styrelse skulle ta beslut om den slutliga tidtabellen röstade din borgerliga allians tillsammans med Sverigedemokraterna ner förslaget. Konsekvensen blev att systemet med skip stop infördes utan alla kort på bordet. Resultatet av testerna och planen för det fortsatta införandet av skip stopp höll Kristofer Tamsons M och hans allianskollegor dolt för oss i oppositionen.

När citybanan testades i januari 2017 visade det sig att det inte gick att köra 24 tåg per timme, utan 16. I och med det gick det att öka antalet avgångar med 1 tåg per timme. Trots det tyckte alliansen och SD inte att det var läge för en ny diskussion som skip stop i SL:s styrelse. Dom tyckte inte heller att det var någon idé att hålla en ny dialog med länets kommuner för att se vad de tyckte om det nya läget.

För oss socialdemokrater är försöket med skip stop ett fiasko. Beslutet om skip stop togs i blindo, men ändå vägrar Tamsons tänka om. Istället för att införa fler tåg har vi fått lika många tåg men med färre stopp. Tillsammans med deras misslyckade inköp av nya tåg och dåliga byte av operatör blir det en cocktail av svek, misslyckande och blåögdhet.

Den socialdemokratiska oppositionen i landstinget kommer inte stillatigande se på när detta kaos fortsätter göra vi kommer ställa ett antal krav ställa till den styrande alliansen

  • Skippa strulet! Gör om och gör rätt!
  • Ta krafttag mot MTR! Varje station är viktig för de som bor därutan undantag.
  • Tänk om när det gäller skip- stop! Alla tåg ska stanna på Alla våra stationer!
Publicerad i Okategoriserade