Betalar man för skit – då får man räkna med skit!

Betalar man för skit-då får man räkna med skit. Så lyder rubriken på en krönika jag hittade längst bak i Aftonbladet i tisdags. Den var skriven av Jennifer Wegerup och var så bra och träffande att jag här väljer att återge den i sin helhet. Sensmoralen känns lite i stil med : Som man bäddar får man ligga och vi har alla ett ansvar inte bara ett dåligt samvete.

                                                 

Alla vill till himlen och åka limousine, förstås. Eller åtminstone flyga kors och tvärs över jorden för busspengar. Så vilka bär ansvaret, när vi får flygbolag som behandlar sin anställda illa?
Flygbolag som Ryanair som även kommer med märkliga förslag till passagerarna, som att det skulle kosta att gå på toaletten, och dar man blir behandlad som boskap vid incheckningen
Självfallet är det flygbolagen själva som ska följa lag och rätt, använda sina vinster vettigt, behandla de anställda anständigt och respektera yttrande- och meddelarfrihet. Men samtidigt, vilket ansvar har vi passagerare som ändå flyger med de här bolagen?

Det går bra att kritisera dem. Och det blir ramaskri och rubriker när det med jämna mellanrum uppdagas att någon stor svensk klädkedja använt sig av billig, ibland underårig, arbetskraft i något land i tredje världen.
Vilka hycklare vi alla är. VI vill köpa våra jeans och barnens overaller till skrattretande priser. Vi vill flyga till Alicante och London för några hundralappar. Som om det vore rimligt, Som om ingen i något mellanled måste betala priset. När jag var liten bilade vi i Europa, vi tre systrar där bak, nedvevade
rutor, tätt ihop. Svettigt och jobbigt, men också en upplevelse. Och framför allt det enda alternativet för mina
föräldrar, flyg var alldeles för dyrt.
När kamraten Anne i 2b flugit till USA med familjen var det så exotiskt att hela klassen fick bänka sig och se diabilder från resan.

I dag har världen öppnat sig. Små bebisar flyger till Thailand och det är vackert
så, att fler får resa och uppleva. Att  flyga löjligt billigt, och handla likaså, ses numera närmast som en mänsklig rättighet.Men man får det man betalar för. Betalar man för skit får man räkna med det Och framför allt, betalar man för skit men får choklad, då kan man utgå från att det ar någon annan som
betalar priset. Om Ryanair kan behandla sina anställda illa så är det delvis för att vi passagerare
tillåter det. Billigt är bra.

                 Vi blundar och lutar oss tillbaka i flygplansstolen. Ready for takeoff.

Publicerad i Okategoriserade