En resa i förändring och visioner

Ibland får man sådana där önskemål som man bara måste få förverkligade. En busstur för våra äldre runt kommunen för att se vad som förändrats kom för en tid sedan när jag besökte våra seniorträffar. En resa i alla väderstreck från Silverdal i söder till Älvsundadalen i norr, från framtidens Väsjön i öster till Förbifarten i väster. Inte så mycket historia utan mer förändringar och visioner

Uppladdningen började med att jag och min pol. Sek. tog vårt material och en roll-up och åt dagens lunch på Scandic Star Hotel. För att vara nära startpunkten på Aniaraplatsen. 12.40, 20 min. innan avgång, steg vi ut på Aniaraplatsen. Och vad mötte oss. Fullt med förväntansfulla deltagare som inget annat ville än att komma ombord.

pensionärer

Färden tar sin början runt Kung Agnes grav vidare vänster utpå Sollentunavägen. Här har säkert många av er en annan bild av hur dom kommande 300 -500 metrarna såg ut för låt oss säga i Mitten på förra seklet. Men för bara ett 10 tal år sedan var detta en fyrfilig motorleder Men i dag förvandlad till en stadsgata med flerbostadshus på ena sidan och ett centrum som idag inte har mycket likhet med det centrum som kungen invigde 1975.

Vi tar vänster i rondellen in på Bygdevägen. Väl upp på Brokrönet ser vi till höger hur det gamla industriområdet sakta men säkert transformeras om. Dom båda ändarna är kvar men inom kort kommer även där att bli bostäder.

Stinsen går lite knackigt idag och vill bygga på/till centrumet med bostäder. Tomten mellan Ica och glasbananen ägs av Ica och Almi som var för sig planerar att bygga 700 respektive 1200 bostäder. Utmaningen är bullret en kommande plusvärde är Häggviks södra uppgång.

Vi åker in på Norrvikenleden. Till vänster ser vi ett av kommunens bästa skyltlägen, som nu ska berikas med en Brandstation klar -19.Strax kommer vi att ta vänster upp i Viby. Hit drog jag som tonåring dansade i ladan och jagade kärleken. Här var kohagar och åkrar inte mycket av det finns idag. Istället en satellit med villor och radhus i kubik.

Den här delen skulle bli en integrerad del av Hansta och Järva med egen T banestation ungefär vid Runan skola.  Området är idag en av dom skol tätaste med tre skolor på rad sida vid sida. Men vi ska vi vända åter och in på gamla E4:an mot Uppsala… nämligen in på Landsvägen.Det ni kanske inte vet är att här kunnat vara en flygplats uppe vid St: Lars gården i en generalplan runt kommunens tillkomst fanns det en sådan plan.

Här ska vi tråckla ner mot Rotebro station. Här rör vi oss också in mot ”kommunens vagga” för 150 år sedan. Folkets hus, varken det gamla eller nya, syns väl inte så mycket längre men kommunens första järnvägsstation som invigdes 1866 finns kvar om än med lite annat utseende. Vi tar strax vänster upp på Allévägen. Här inne bland villatomterna finns Stockholms och Sveriges kanske bästa grusbanor både i kvalité och inramning.

Jag passade på att, i denna kommunens vagga som område göra lite reklam för Arkivens Dag 12/11 10-16 . Där kan ni gräva en lite mer i det förflutna. Några av programpunkterna handlar om Ryttarolympiaden, Järnvägens historia, filmvisningar, utställningar mm. Allt äger rum i Turebergshuset.

Färden går tillbaka mot Häggvik mot för vidare färd mot Edsberg. Här vid avfarten kommer nästa stora förändring i Sollentuna …Förbifarten

E4an

Idag ca 8 körfält filer men när den är klar ca 2022 ca 16 filer. Från Kungens kurva hit till Häggvik. Vi drar vidare in på Frestavägen. Vips dyker det upp nya hus på både höger och vänster sida och planer finns även på bostäder på bilprovningens tomt. Men det är bara början för nu händer det saker dom kommande 10-15 åren. Väsjöprojektet!  4000 bostäder, Omläggning av Frestavägen, Restaureringen av Väsjön mm.

För att ge plats åt väg och bebyggelse i den andra ändan. Vi vänder tillbaka.Vi åker vidare ut på Sollentunavägen och sedan ner på Strandvägen. Det första vi ser är den härliga vyn över ett av våra vackraste och populäraste rekreationsområden i Sollentuna. Edsbergsparken med allt vad där tillhör. Här kommer också den andra delen av generalplanen som jag pratade om förut. Här i viken planerade man en oljehamn som aldrig blev av.

Upp för backen och vänster in på Edsviksvägen. När vi nu strax tar höger upp på Hedvigsdalsvägen kan vi notera den lilla bebyggelsen precis i korsningen, vilket rabalder det var när det projekterades…

Nu kör vi upp på Sollentunavägen och tar vänster bort mot Silverdal. Våran senast byggda kommundel.  Bo Klok, En kontorsfastighet som blev skola, Kommundelen där äldre skulle flytta in men där det mestadels blev barnfamiljer, för trånga gator för kollektivtrafik, LSS boende, äldreboendet Rådan, Silverbäckens förskola och skola och så lillstugan som är en av dom sista bitarna som finns kvar av det gamla Silverdal!!

Och medan vi tråcklar oss upp mot Sollentunavägen igen kan vi konstatera att vår ambition om bostadsbyggande i gropen till vänster än så länge kommit på skam. För mycket buller och för tajt avstånd till vägen gör det till en tuff utmaning. Men finns det vilja finns det hopp i vårat fall om ett stort antal hyresrätter.

Åter uppe på Sollentunavägen börjar resan gå mot sitt slut, Dags nu att snirkla oss tillbaka till Aniaraplatsen, Luta sig tillbaka samla tankarna och fundera på om man har några frågor och funderingar till kaffet som väntar på oss inne på Scandic Star Hotell.

Och det hade man varmvattenbassängen kom åter på tal. Detta vallöfte som både landstingspolitiker och kommunpolitiker i Alliansen lovat men knappast hållit. Ingen vill ta ansvar ingen vill betala. Men till det återkommer jag i nästa blogg.

Publicerad i Okategoriserade