Fyra frågor om kollektivtrafik till Erika Ullberg

Erika Ullberg, oppositionslandstingsråd med särskilt

ansvar för trafikfrågor.

erika ullberg

Det är trångt i tunnelbanan och på vägarna i Stockholmsregionen, vad skulle en Socialdemokratisk valvinst 2014 innebära för resenärer?

– Stockholmsregionens befolkning ökar med två SL-bussar om dagen. För att minska trängseln och förbättra miljön måste vi få fler att vilja välja kollektivtrafiken. Det vill vi Socialdemokrater göra genom att stärka den i landstinget redan överenskomna utbyggnaden av tunnelbanan med fler utbyggnader.

Vi vill också satsa på bättre busstrafik, punktlig pendeltågstrafik och enhetstaxa, det vill säga ett fast pris för en resa i hela regionen. SL:s biljettsystem är idag på tok för krångligt och måste förenklas.

Okej, men varför är det så viktigt att bygga ut just tunnelbanan?

– Den är både kostnadseffektiv och omtyckt av resenärerna. Den har hög turtäthet, går under mark och ökar framkomligheten på gatorna. Utbyggd tunnelbana gör också fler områden attraktiva för nya bostäder. Vi står bakom alla de utbyggnader som är föreslagna i Stockholmsförhandlingen. Därtill bygger vi i närtid ut grön linje från Hagsätra till Älvsjö, röda linjen till Täby samt blå linjen till Barkarby – både från Akalla och Hjulsta.

– Men att endast förlänga tunnelbanelinjerna kommer inte att räcka. Vi ser att vi måste avlasta den trånga getingmidjan i City och bygga en ny västgående lila linje från Hagsätra till Danderyd via Årsta, Älvsjö, Fridhemsplan och Solna.

 

Men Moderaterna i landstinget vill väl också bygga ut tunnelbanan?

 – Nu har regeringen tagit landstingsmoderaterna i örat och fått igenom en överenskommelse om tunnelbaneutbyggnader. Det välkomnar jag varmt. Samtidigt är det ingen hemlighet att Socialdemokraterna gärna ser fler utbyggnader i närtid än de föreslagna. Vi tror också att den snabbt växande Stockholmsregionen kommer att behöva ytterligare utbyggnader av tunnelbanan i en inte alltför avlägsen framtid. Om det ska gå att ordna måste vi hitta nya, smartare modeller för finansiering.

 

Det är väldigt krångligt att åka med SL, vad vill ni göra åt det?

 – Om vi vinner valet kommer vi att införa samma biljettpris oavsett vart i länet du reser. Dagens system med zongränser är krångligt och orättvist. Med enhetstaxa, ett pris för alla resor i Stockholmsregionen, försvinner mycket av dagens krångel. Ett enkelt biljettsystem lockar fler resenärer till SL. Det är så vi stärker tillväxt, sysselsättning och möjligheter att arbetspendla.

Publicerad i Okategoriserade